
Proč to máš tak drahý?
Proč je cena handmade vysoká? Tuhle otázku mi kladou zákazníci velmi často. V tu chvíli nejsem úplně schopná jim rychle vysvětlit, proč to tak je, protože zákazník už většinou odchází. Bez nákupu. A tak vám to tady sepíšu.
Máte představu, co takový poctivý tvůrce musí z ceny za právě prodaný kousek zaplatit? Přemýšleli jste někdy nad tím?
Ta jeho cena není vysoká, je férová. Každý tvůrce má náklady jiné a vidět to napsaný černé na bílém dost pomůže si to ujasnit.
V první řadě je rukodělný tvůrce podnikatel. Ano, jsem podnikatelka. Můj nápad, materiál a čas na výrobu něco stojí. A že toho času takový jeden kousek zbaští. Aby se mi hladce a radostně tvořilo, hodně peněz padne na to správné náčiní a opravdu velmi kvalitní příze.
Náklady
A také jsem začínala a nejen ty počáteční náklady jsou vysoké. Pro představu. Zřízení živnosti, postavení e-shopu, jeho provoz, pluginy a doménu platím každým rokem. Platební bránu měsíčně a to i když nic neprodám. Má značka má registrovanou ochrannou známku a ta není zadarmo. Každá certifikace, každý trh a market stojí také nemalé prostředky. Ročně hradím licenci používání symbolů údržby na štítky, které tisknu a přišívám na výrobky. Musela jsem tedy pořídit speciální tiskárnu na tyhle štítky, abych dostála předpisům. A samozřejmě musím mít tu tiskárnu čím krmit. Takže pořizovat i pásky k tisku.
Na trhy je dobré mít vlastní stánek a ten se musí vybavit. Potřebujete stojany, etažérky a košíky na zboží. Potřebujete speciální ramínka třeba na čepice a také na pletené svetry a vesty. Pak jsou tady etikety s logem, visačky s logem značky a cenou, kalendáře, vizitky, letáčky a obalový materiál. K zasílání balíčků používám sice už použité obaly, ale k dárkovému balení a na trhy potřebuji obaly nové. Výše jmenované byl počáteční vklad a spoustu věcí je třeba průběžně doplňovat a ročně, nebo i měsíčně hradit. Třeba jako každý poctivý podnikatel musím zaplatit to, co mi ukládá zákon.
Kdyby se mi podařilo sehnat modelku, nebo dokonce i fotografku k focení produktů, padlo by určitě pár tisícovek. 🙂
A to jsem ještě nezmínila vzdělávání, marketing a reklamu. Příspěvky na sítě, které spolknou nesktutečně času. Nepodařené výrobky a čas, který jsem jimi ztratila. Ano, občas se to zkrátka nepovede. Naštěstí lze většinu materiálů vypárat a začít znovu. Ale ten čas a energie na osvětlení mi nikdo nezaplatí.
A jako každý poctivý podnikatel musím zaplatit to, co mi ukládá zákon.
Jsem chobotnice
Jsem výrobce, designérka, influencerka, marketérka, fotografka, webmasterka, blogerka, grafička v jedné osobě. A kdybych se neděsila těch růžovejch formulářů z finančáku, jsem i účetní. 😀
Už víte, proč je cena handmade vysoká? O dost vyšší, než sériově vyráběné oblečení odkudsi z Číny, které vám vydrží maximálně sezónu, nosí ho každý druhý a je z umělých vláken pochybného původu? Chápu, že si každý nemůže koupit vlněný svetr za 5 tisíc. Ale čepici za tisícovku, která bude korunou vašeho outfitu, ručně pletenou, vlněnou, naprosto originální, kterou při správné péči zdědí i vaši potomci, na tu by se už našetřit možná dalo. Co myslíte?
Tady bych mohla skončit, ale…
Proč to mají někteří tvůrci levnější?
Jsou dva typy handmade výrobců.
Ti první to mají jako hobby. Vyrábějí z těch nejlevnějších materiálů a kašlou na nějakou legislativu. Nechci nikoho urazit, ale já jim říkám tvořílci. Jsou to ti, kteří ničí pohled na tvůrce jako takové. A to nejen svými nízkými cenami, ale mnohdy i kvalitou. Dost často vídám údajně ručně pletenou čepici, která není pletená ručně, ale na pletacím mlýnku a nebo pletacím stroji. To už přece není ručně pletené. To je strojově pletené. A jako takové, je to upletené coby dup. No a když si vezmu cenu klubka akrylové příze za cca 30 korun, snadno vám vyjde prodejní cena třeba 200 korun. A to má dotyčný tvořílek i výdělek.
Ti druzí, to jsou rukodělní tvůrci tělem i duší. Používají výhradně kvalitní materiály a nenakupují v obřích baleních, aby měli levnější materiál. Nemají na to ani prostředky, ani sklad. Jejich práce je precizní a výrobek vydrží roky. Koníčka proměnili v živobytí. Dělají to co milují a je to na jejich práci vidět na první pohled. Váží si svého umu, času a své tvorby. Proto si stanovují správnou cenu svých produktů. Férovou cenu. Ta zohledňuje všechny náklady a navíc i vlastní mzdu za práci. Takoví tvůrci si své zákazníky hýčkají. A pokud už se něco nepovede, vždycky vám takový tvůrce poradí, pomůže, opraví, vyrobí nové. Vždycky.
Podporujte svého tvůrce
Zkrátka tvůrce je podnikatel a bylo by super ho tak i brát a začít ty své podporovat. Toho svého znáte. Povídáte si s ním, víte co ho trápí a z čeho má radost. Sdílejte jeho příspěvky na sítích. Lajkujte, pište komentáře. Odebírejte od něj novinky a čtěte jeho články na blogu. Bude mít radost, bude mít pocit dobře vykonané práce. A tu největší radost bude mít, když se k němu budete vracet a doporučíte ho svým přátelům a známým.
Mějte krásné dny a těším se na vás na trzích. ♡ Kde? Mrkněte sem.
Zdroj: Informace, které vedly k uvědomění si reality vlastního podnikání, mám z kurzů Bohdany Goliášové.
Nenechte si ujít novinky v mé tvorbě
Přihlaste se k odběru newsletteru hned teď. Budete mít z první z ruky informace o nových článcích, nápadech a tipech. Využijte možnosti získat nové kolekce za výhodnější ceny registrací v e-shopu.
